Herdenkingen

Ieder jaar op de laatste zondag van januari organiseren Stichting Joods Monument Ede en de gemeente Ede een herdenkingsbijeenkomst ter gelegenheid van de Internationale herdenkingsdag voor de slachtoffers van de Holocaust.

Op Nationale Dodenherdenking, 4 mei, wordt een krans bij het monument gelegd.

Zondag 19 januari 2019 was het Holocaust-herdenkinsdag in Ede. Onder grote belangstelling werd bij het Joods monument aan de Vossenakker stilgestaan bij de Joodse slachtoffers die uit Ede zijn weggevoerd en omgebracht in vernietingskampen. Leerlingen van het Marnix College in Ede lazen de namen van de slachtoffers voor. Namens het College van Burgemeester en Wethouders en Stichting Joods Monument Ede werden kransen gelegd. De vertegenwoordiger van de rabbijn van de Liberaal Joodse Gemeente Gelderland las psalm 43 en het kaddisj-gebed voor. Accordeonist Juul Beerda speelde jiddische muziek.

toespraak burgemeester Verhulst Holocaustherdenking 2019.pdf

speech Holocaustherdenking 2018.docx

toespraak weth Meijer holocaustherdenking 2017 (1).pdf

Herdenking 2019

Koorschool Midden-Nederland

Volgens Joods gebruik legden bezoekers steentjes op het monument.

In 2016 ontving bestuurslid Judith Bosman-Groenendijk uit handen van burgemeester Van der Knaap een koninklijke onderscheiding. Ze werd benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau, onder meer voor haar inspanningen om in Ede een Joods monument te realiseren.