Over het monument

Het gedenkteken is tot stand gekomen op initiatief van het Comité Joods Monument uit Ede. In 2015 is Stichting Joods Monument Ede opgericht, het Comité Joods Monument is daarmee opgeheven.

Het monument bestaat uit een stenen plaat die rust op vier zuilen.

Boven aan het monument staat de tekst:
Vergeten is ballingschap, herinneren verlossing (Baäl Shem Tov)
Wij gedenken onze Joodse medeburgers, genoemde en ongenoemde, die in de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd en omgebracht in concentratiekampen.

Namen
Op het monument staan de namen gegraveerd van vijftig mannen, vrouwen en kinderen die in vernietigingskampen in Auschwitz, Bergen-Belsen en Sobibor zijn omgekomen.

Onderzoek levert 153 'nieuwe' namen van Joodse slachtoffers op

Onder auspiciën van het Gemeentearchief Ede heeft een projectgroep, bestaande uit vrijwilligers, de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de Joden die in WOII in Ede zijn opgepakt en daarvandaan naar vernietigingskampen zijn gestuurd. Dit onderzoek is in 2019 voorlopig afgerond en heeft geresulteerd in 153 'nieuwe' namen. Opgeteld bij de namen die al bekend waren komt het totale aantal nu op 183 namen. De volledige lijst (met informatie zoals data en plaats van geboorte en overlijden) is online te raadplegen op de website van het Gemeentearchief Ede:
gemeentearchief.ede.nl/geschiedenis-van-ede/digitaal-joods-monument/
Onder de slachtoffers is een groep Joodse mannen die tewerkgesteld waren in werkkamp 't Schut in de gemeente Ede. Van deze 82 mannen die in de nacht van 2 op 3 oktober 1942 uit het kamp zijn weggevoerd hebben zestien personen de vernietigingskampen overleefd.

Het nieuws werd op 6 oktober 2019 onder meer bekendgemaakt in De Gelderlander:
www.gelderlander.nl/ede/het-bleef-niet-bij-vijftig-joodse-slachtoffers-in-ede~a0de8d4f/?referrer=www.google.com/

Ontwerp

Ontwerper Roger Nowacki uit Veenendaal gebruikte een zwart granieten steen van twee bij twee meter die rust op vier gepolijste granieten pilaren om zo de plaat te laten ‘zweven’, als een blijvende herinnering aan de overledenen.