Over het monument

Het gedenkteken is tot stand gekomen op initiatief van het Comité Joods Monument uit Ede. Het monument bestaat uit een stenen plaat die rust op vier zuilen.

Boven aan het monument staat de tekst:
Vergeten is ballingschap, herinneren verlossing (Baäl Shem Tov)
Wij gedenken onze Joodse medeburgers, genoemde en ongenoemde, die in de Tweede Wereldoorlog zijn weggevoerd en omgebracht in concentratiekampen.

Namen
Op het monument staan de namen gegraveerd van vijftig mannen, vrouwen en kinderen die in vernietigingskampen in Auschwitz, Bergen-Belsen en Sobibor zijn omgekomen. Op de site van de gemeente Ede staan links naar de namen die vermeld zijn op het monument. U vindt er ook de gegevens zoals data en plaats van geboorte en overlijden.

Er zijn veel meer Joodse Edenaren gedeporteerd, maar hun gegevens waren niet meer te achterhalen. Zij die wel op het monument vermeld staan vormen slechts een afspiegeling van het totaal.

Ontwerp
Ontwerper Roger Nowacki uit Veenendaal gebruikte een zwart granieten steen van twee bij twee meter die rust op vier gepolijste granieten pilaren om zo de plaat te laten ‘zweven’, als een blijvende herinnering aan de overledenen.